بررسي بازي Control, استوديو Remedy يکي از سردمداران داستانسرايي در صنعت بازيسازي به حساب ميآيد. طي ساليان متمادي، اين تيم عناوين اکشن متعددي را با محوريت شخصيتهاي قدرتمند توليد نموده است که هرکدام از آنها در کنار ايراداتي که داشتهاند، به آثاري خاطرهانگيز تبديل شدهاند. اين محبوبيت به شکلي ادامه يافته که تاکنون گروههاي طرفداري مختلفي براي هرکدام از عناوين شکل گرفته، و تمامي اين افراد چشم انتظار رونمايي براي دنبالهي آثار محبوب خود هستند. در اين بين ميتوان به اثري همچون Alan Wake اشاره داشت که حتي خود استوديو نيز تمايل به ساخت دنبالهي آنرا دارد اما بنابه دلايلي، از انجام آن محروم مانده است. بازي Control را ميتوان اولين قدم بزرگ «رمدي» در راستاي ايجاد تغييرات گسترده و حرکت به سوي پيشرفت دانست. تغيير سبک گيمپلي و نحوه روايت داستان و دوري جستن از مسائل حاشيهاي اين روزهاي صنعت که همچون تب بين ساير توسعه دهندگان رواج پيدا کرده (مثل روي آوردن به سبک بتل رويال) همگي باعث قرارگرفتن «کنترل» در کانون توجهات شده است. درحالي که ديگر خبري از قراردهاي انحصاري براي کمپاني مايکروسافت نيست، شرکت 505 Games وظيفه انتشار اين اثر روي ساير پلتفرمهاي نسل 8 را برعهده گرفته است. کار توسعهي بازي پيش از عرضه Quantum Break آغاز شده و تقريباً همان تيمي که ساخت عنوان انحصاري مايکروسافت را برعهده داشت، اين بازي را نيز توسعه ميدهد.
داستان حول محور Federal Bureau of Control (دايره نظارت فدرال) که به طور خلاصه تحت عنوان FBC شناخته ميشود، ميچرخد. يک سازمان مخفي آمريکايي که وظيفهي آن، يافتن و مطالعه پديدههاي ماوراءالطبيعه است. در اين بين شما در نقش Jesse Faden ،يکي از جديدترين مديران اجرايي سازمان، قرار ميگيريد. اولين ماموريت «جسي» بررسي حوادث The Oldest House و رويارويي با دشمني مرگبار که با نام The Hiss شناخته ميشود، است. مکان نام برده شده درواقع مقر اصلي فرماندهي FBC به حساب ميآيد و اينطور به نظر ميرسد که به واسطه علتي مجهول، يک حادثهي بزرگ درون ساختمان رخ داده و منجربه سرايت و نفوذ جهاني موازي به دنياي ما شده است. به گفتهي Sam Lake کارگردان خلاق اين عنوان، رمدي در زمينه روايت داستان، چند مورد عقبگرد منطقي داشته است تا تمرکز بيشتري بر روي ساخت دنيايي درگير کننده و پويا بگذارد. براي شرح بهتر وقايع، از Audio Logها استفاده ميشود اما در کنار آنها همانند اثر قبلي اين تيم، با مطالعه مدارک موجود در دنيا نه تنها آگاهي شما از مسائل بيشتر شده، بلکه علامت سؤالهاي تازهاي نيز به آن افزوده خواهد شد. رازهاي زيادي در کنترل وجود دارد. سؤالاتي همچون منشاء قدرتهاي جسي، علت هجوم Hissها به خانه کهن و يا دليل نفوذ يک دنياي موازي ناشناخته به جهان ما.
طبق صحبتهاي طراح کنترل، آقاي Paul Ehreth، در برخي از موارد پاسخ مشخصي به يک حادثه داده نميشود که علت آن باز گذاشتن داستان و سپردن پيدا کردن علت آن به دست بازيکن است. از آنجايي که خيلي از موارد در اين اثر ميتواند باعث متعجب شدن شما شود و يا حتي براي برخي نتوان توضيح خاصي مطرح نمود، رمدي انتظار دارد طرفداران نظريههاي متعددي براي آن مطرح کنند و به عبارتي، غرق در دنياي عجيب بازي شوند. (منظور تشکيل گروههاي طرفداري و متحد شدن فن بيس براي رسيدن به پاسخ سؤالات است) «سم ليک» در ادامه ميگويد: براي ايجاد لحظات حيرتانگيز، اعجابآور و درگير کننده به ترکيب صحنههاي Live Action و فيلمهاي ضبط شده با موتور بازي روي آوردهايم. به طور مثال، تاثيرات اين طراحي خاص را در لحظاتي ميبينيد که همکاران سابق جسي همانند ارواح ظاهر شده و با وي تعامل برقرار ميکنند. وجود چنين لحظاتي ميتواند باعث افزايش حس درگيرکنندگي و جذابيت داستان شود، چرا که حرکات اين روحها همگي به واسطه فيلم واقعي ضبط شده است و ما با افزودن يک لايه به جلوههاي بصري، آنها را در دنياي بازي قرار دادهايم.
يکي از نکاتي که طرفداران عناوين اين شرکت هنگام تجربه Control متوجه آن خواهند شد، بازگشت چهرههاي آشناي آثار قبلي به اين عنوان است. بازيگر موشن کپچر Beth Wilder، يکي از شخصيتهاي مهم دنياي کوانتوم بريک، يعني خانم Courtney Hope در نقش شخصيت اصلي کنترل ايفاي نقش ميکند. جسي درطول ماجراجويي خود با روح مدير اجرايي سابق FBC يعني James Mccaffrey (صداپيشه مکس پين) روبهرو ميشود و در ادامه مسير نيز با شخصيتي که Matthew Porretta صداپيشه آلن ويک نقش آن را به عهده دارد مواجه خواهد شد. همه اين افراد در Control حاضر هستند تا علاوهبر وظيفه خود، حس و حال نوستالژي را براي طرفداران سابق ايجاد کنند.
طبق اطلاعات موجود، تمامي حوادث درون يک نقشه رخ ميدهد و همانگونه که حدس ميزنيد، اين مکان «خانه کهن» يا The Oldest House خواهد بود. همانند ساير آثار MetroidVania که بازيکن را براي کسب قدرتهاي تازه تشويق به گشتوگذار در محيطهاي بيگانه ميکنند و سپس، آنها را به محيطهاي قديمي و آشنا باز ميگردانند تا از قدرتهاي تازه خود در راستاي ورود به مکانهايي که پيشتر صعب العبور بودهاند استفاده کند، Control نيز از چنين سبک طراحي بهره خواهد برد. از آنجايي که فرمت خطي مراحل و نبود آزادي عمل در پيشروي، روي تمامي ساختههاي قبلي اين تيم حاکم بود، تغييرات کنترل به شدت حائز اهميت بوده و کاملاً از وقوع آنها استقبال ميشود. اينبار حتي شاهد وجود ماموريتهاي فرعي در بخشهاي مختلف ساختمان نيز خواهيم بود که با دنبال نمودن آنها، ميتوانيد به آشکار شدن قسمتهاي بيشتر داستان و کسب نيروهاي تازه براي جسي کمک کنيد. طبق گفته سازندگان، در ماموريتهاي فرعي دشمنان، Boss Fightهاي ويژه، آپگريد اسلحه و آيتمهايي پيدا ميشود که در خط داستاني اصلي وجود ندارد. گفتني است که از اين طريق ميتوانيد قدرتهاي خاصي را براي جسي کسب کنيد که ميتوانند به طور کامل بر روي روند پيشروي شما تاثيرگذار واقع شوند.
درباره این سایت