بررسي بازي TruberBrook , مدت زيادي از احاطه بازار توسط آثار ماجرايي اشاره و کليک ميگذرد، اين بازيها که زماني بسيار پرطرفدار بودند، حال زير سيل عظيم عناوين هيجانانگيزتر، جذبه گذشته خود را از دست دادهاند. به طوري که کمتر مخاطب مدرني حاضر ميشود گيمپلي پازلمحور و فضاي عموما آرامشبخش توام با طنز سبک مذکور را به بمباران آدرنالين و صحنههاي اکشن محصولات بلاکباستر اين روزهاي بازار ترجيح دهد. با اين حال با گسترش بازيسازي مستقل و استقبال طرفداران از آثاري که به مذاق ناشران بزرگ خوش نميآيند، تعدادي از ژانرهاي فراموش شده دوران قديم در حال بازگشت به صفحه اصلي سايتهايي همانند Steam هستند. يکي از اين سبکهاي مورد اشاره، ماجرايي اشاره و کليک است که در دو سال اخير شاهد عناوين پرارزشي همانند Unavowed در آن بودهايم. ادامهدهنده اين راه، Truberbrook است، جديدترين ساخته استوديو آلماني btf که قصد دارد به لطف تکنولوژي خاص مورد استفاده در بخش بصري و با ارائه داستاني به غايت درگيرکننده، پاي مخاطبان اين سبک را به زمين بازي پر از تئوريهاي توطئه، آدمفضاييها، و يک مرد ريزنقش بيخبر از همهجا بکشاند. اما ايا در ماموريت خود موفق ميشود؟
Truberbrook شهريست خلوت و سابقا تجاري در آلمان که زماني مرکز مهمي براي فعاليتهاي صنعتي و معدني و به طبع آن، توريستي بوده است. اما حال، در بهبهه جنگ سرد، روزهاي طلايي اين شهرک دوست داشتني به پايان رسيده و بازديدکنندگانش اندک هستند؛ به طوري که هتل مرکزي آن در اکثر مواقع کاملا خالي است. دليل اين افول ناگهاني، صد البته ورود کاپيتالسيم به شهر و خريده شدن بخش اعظمي از معادن آن توسط يک شرکت چند مليتي بزرگ است. با اين حال و حتي با وجود مشکلات بسيار، ساکنان «تروبربروک» زندگي آرام و روزمره خود را ميگذارنند. اين مورد هم با ورود Hans Tanhauser، شخصيت اصلي بازي، دچار دگرگوني ميشود. «هانس» پروفسور جوان رشته فيزيک کوانتوم از آمريکا است که با دريافت يک بليت دعوت ناشناس به تروبربروک، منطقيترين کار ممکن، يعني سفر به آنرا انجام ميدهد. اما به نظر ميرسد تعطيلات خوشي که قصد برپايي آنرا دارد، انتظار کاراکتر داستان ما را نميکشد.
داستان اثر مورد نقد ترکيب بسيار ظريفي از ژانرهاي محبوب سريالهاي تلويزيوني است؛ به طوري که در هر سکانس از آن، حداقل يک برنامه تلويزيوني متناظر با بازي وجود دارد که به نظر ميرسد سازندگان مستقيم از آن الهام برداري کردهاند. شهري دورافتاده در ميان کوههاي سربهفلک کشيده آلمان، معدن نقرهاي که ساليان درازي است کسي به آن وارد نشده و تئوريهاي توطئه که سايه خود را بر روي تمامي رويدادهاي بازي گستردهاند. تمامي اين فاکتورها موجب القاي حس تماشاي يک قسمت از سريال Twin Peaks و يا Black Mirror ميشوند و مخاطب را در جوي قراري ميدهند که به خوبي موفق به دادن نقش شخصيت اصلي به وي شده و او را وادار به حل معماهاي مختلف در جهت رسيدن به اسرار داستاني ميکنند.
البته مشخصا استفاده موثر از سبکهاي روايي محبوب تنها براي مدتي ميتوانند کاربر را با بهرهگيري از اتمسفر ايجاد شده توسط خود درگير کنند و يک عنوان داستانمحور، نياز به ستونهايي قويتر براي نگه داشتن ساختار خود دارد. خوشبختانه Truberbrook از منظر روايي نيز اثر قدرتمندي است. داستاننويسي و طراحي اتفاقات مرتبط به آن در بازيهاي ماجرايي اشاره و کليک چالش بزرگي براي تيم نويسندگي است. زيرا از يک سو اين محصولات تا حد بسيار زيادي بر داستان تاکيد دارند و به همين دليل موفقيت کلي آنها مشروط بر کيفيت روايي مورد ارائه توسط سازندگانشان است و درواقع نميتوانند به سادگي از زير بار داستاني کمکيفيت و يا ساده بگريزند. از سوي ديگر با توجه به محدوديتهاي گيمپلي اين ژانر که در اکثر موارد از صحنههاي هيجانانگيز و پرآدرنالين دوري کرده و در ازاي آن مخاطب را با پازلهايي بعضا بسيار پيچيده روبرو ميسازند که گاه براي حل آنها نياز به دور شدن از صفحه کامپيوتر است، طراحي صحيح روايت به گونهاي که بازيکن را درگير خود کند و در حين اين ايستهاي گاه طولاني کشش خود را از دست ندهد، وظيفهاي سنگين است و به تنهايي ميتواند موجبات شکست و يا موفقيت اثر را فراهم آورد.
با توجه به اين توضيحات، عنوان مورد نقد نه تنها فاکتور درگيرکنندگي لازم براي چسباندن تجربهکننده خود به مانتيور به مدت شش ساعت را دارد، بلکه در طول زمان مورد نياز براي اتمامش، مخاطب را از ماجرايي چنان پرفراز و نشيب عبور ميدهد که که او حتي لحظهاي به فکر بستن برنامه بازي نيفتند. پرش از المانهاي علميتخيلي به کمدي و در مواردي حتي جنايي به خوبي انجام ميشود؛ به طوري که اين تغييرات نهتنها موجب ايجاد حس ناخوشآيند گستتگي نميشوند، بلکه کاملا در بطن داستان به نظر آمده و آنرا از يکنواختي نجات ميدهند. درواقع سازندگان توانستهاند با استفاده از المانهاي روايي گوناگون، يکي از اصليترين مشکلات آثار معمول ماجرايي، يعني س داستاني را حل کنند. البته قابل اشاره است که با توجه به تکنيک خاص مورد استفاده در طراحي بصري Truberbrook که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، مکانهاي رويداد بازي محدود هستند و به همين دليل نيز چندين بار تکرار ميشوند، با اين حال به دليل استفاده دقيق از تغيير تم مذکور، خود اين موارد نيز همواره زنده و در حال تغيير به نظر ميآيند و موجب خستگي نميگردند.
درباره این سایت