بررسي Mortal Kombat 11, در سال 1992 ميلادي بود که بازي Mortal Kombat توسط «اد بوون» و استوديو کوچکش خلق شد. عنواني که سعي کرده بود با وارد کردن خشونت فراوان و استفاده از مدلهاي واقعي شخصيتها، مسير تازهاي در سبک فايتينگ به وجود آورد. به دليل کيفيت بالا و طراحي جالب شخصيتها، به مرور زمان بازيکنان بسياري اين سري را تجربه کرده و به يکي از طرفداران پر شمار آن تبديل شدند. تاکنون شمارههاي متعددي از اين سري راهي بازار شده و حال Mortal Kombat 11 قرار است دوباره شخصيتهاي جذاب سري را به جان يکديگر بيندازد! چندي پيش نسخه بتاي Mortal Kombat 11 در دسترس قرار گرفت و در اين مقاله به صورت خلاصه به بررسي اين نسخه ميپردازيم.
نسخه بتا MK11 با حضور پنج شخصيت محبوب سري يعني «باراکا»، «جيد»، «اسکورپين»، «کابال» و «اسکارلت» از همان اول نويد همان ادامهاي را ميدهد که طرفداران سري منتظر آن بودند. يک MK با حضور همان قهرماناني که شمارههاي اول را ساختند. با شروع بازي و انتخاب شخصيت جيد از همان ابتدا مشخص بود که تيم NetherRealm تمام تلاشش را کرده است تا بهترين شماره MK را خلق کند. در حالي که در شماره نهم جيد به شدت سريع و قوي بود، اما حال از سرعت او کاسته شده و بازي از اين نظر کاملا بالانس شده است. در حالي که در شماره دهم، از همان اول قادر بوديم با انتخاب اسکورپين بدون نگاه انداختن به ليست کمبوها، تمام حريفان را با خاک يکسان کنيم، در اين شماره با اسکورپيني طرف هستيم که از قدرت به شدت کمتري نسبت به نسخه قبلي بهره ميبرد و همين امر باعث شده تا توازن ميان شخصيتهاي حاظر در نسخه بتا بر قرار باشد.
دومين نکته مثبت شماره جديد، کاهش حرکات موجود براي هر شخصيت در بازي است. البته اين بدان معنا نيست که کمبوها و حرکات کمي براي شخصيتها در نظر گرفته شده، بلکه با وجود سيستم Variations حال هر کدام از حالات شخصيتها با هم تفاوت فراواني دارند. به عنوان مثل Variations دوم اسکورپين بيشتر از قلاب خود استفاده ميکند، در حالي که Variations سوم او تمرکز بيشتري بر روي استفاده از قدرت آتش دارد. اين تغييرات باعث شده تا هر کدام از اين Variationsها سبک و سياق منحصر به فرد خود را داشته باشند. البته نکته قوت اين بخش هم اجازه شخصيسازي کامل Variation هر کدام از شخصيتهاي اثر است. اينبار از لباس، ماسک و شمشير گرفته تا کمبوها و فيتاليتيها را ميتوان تغيير داد و با اين اوصاف قهرمانان محبوب خود را بيشتر از هر زمان ديگري ميتوانيم شخصيسازي کنيم.
نکته بعدي حذف شدن X-ray و اضافه شدن Fatal Blow است. سيستمي که تنها يک بار در هر مسابقه قابل استفاده بوده و ضربات مرگباري را زماني که خط سلامتي شما يا حريفتان به 25? نهايي برسد، وارد ميکند. اين سيستم همانند X-Ray ضرباتي که به صورت سينمايي و خودکار بر روي حريف اجرا ميشوند را به نمايش در ميآورد. در کنار هم قرار دادن اين موارد باعث گشته تا شاهد گيمپلي سنگينتري نسبت به شماره قبلي باشيم. گيمپلي که اينبار بيشتر تمرکزش بر روي مهارت در مبارزات است. ديگر نميتوان با دکمه زني، X-ray و با چاشني شانس مسابقات را پيروز شد و اين بار مهارت و تمرين است که حرف اول را در مسابقات ميزند. همچنان ميتوان با ترکيب فنون مختلف، کمبوهاي طولاني را ساخت، اما اين نيز نياز به تمرين و زمان بندي دقيقي براي موفقيت در اين حرکات را دارد. حتي سازندگان سيستم دويدن را هم در بازي حذف کردهاند تا بيشتر شاهد مبارزات متمرکزي باشيم.
فيتاليتي و بورتاليتيهاي MK 11 از هميشه مرگبارتر و خشنتر ساخته شدهاند. در حالي که در اين شماره سازندگان سعي کردهاند تا به صورت کامل در زمان اجراي فيتاليتي، کل تمرکز دوربين و بازي را بر روي اين حرکات بگذارند و اين حس به ما دست ميدهد که با اجرا اين حرکات از گيمپلي جدا و شاهد اجرا يک کاتسين هستيم. هر چند اين مورد شايد خيلي جالب به نظر نرسد، اما به لطف جزيئات فراوان و مرگبار نتيجه کاملا مطلوب و جذاب است. همچنين براي هر شخصيت چندين فيتاليتي مختلف در نظر گرفته شده که در نسخه نهايي شاهد آنها خواهيم بود. بد نيست اشارهاي هم به سرور هاي بازي داشته باشيم که در زمان انجام نسخه بتا بدون کوچکترين مشکل و لگي تجربه نرم و رواني را براي ما ساختند.
درباره این سایت