دست گذاشتن روي حس نوستالژي گيمرهاي قديمي‌تر در ابتداي راه پروژه‌هاي مبتني بر سرمايه‌گذاري جمعي، به فرمول اصلي موفقيت تبديل شده بود و از بازي سازهاي قديمي تا بازي سازان نوپا همگي از اين حربه استفاده مي‌کردند تا سريعتر به بودجه مورد نظر خود برسند. نزديک به 10 سال از راه اندازي وبسايت Kickstarter مي‌گذرد و هنوز هم اصلي‌ترين راه رسيدن به موفقيت در چنين پلتفرم‌هايي استفاده از نوستالژي گذشته است، بررسي بازي Grimshade به عنوان اولين ساخته استوديوي کوچک TALEROCK هم با وعده ارائه چيزي همانند JRPGهاي دهه 90، در جذب سرمايه موفق بود و حالا بعد از چند ماه تأخير نسبت به وعده‌ اوليه، در معرض قضاوت عموم قرار گرفته است.

بازي Grimshade داستان Grimshade در سرزمين Ree’fah و در محدوده حمکراني Brann اتفاق مي‌افتد که سال‌ها رابطه بسيار محدودي با دنياي اطراف خود داشته اما در يک بازه زماني کوتاه، به شکل ناگهاني و به طور همزمان مورد هجوم نيروهاي تاريکي و ارتش يکي از کشورهاي همسايه واقع مي‌شود. بعد از مقدمه‌اي که به طور مشخصي جاي آن در ابتداي کار نيست، با Alister به عنوان قهرمان اصلي داستان آشنا مي‌شويم که ظاهراً به جاي دفاع از شهر از مهلکه فرار کرده و خودش را در جنگل ترسناک نزديک شهر مي‌يابد. بعد از کمي پيشروي، «اليستر» پسري به نام Kiba را در ميان اجساد افرادي با ظاهري مشابه با او پيدا مي‌کند، کيبا ادعا دارد که به جز اسم خود چيزي ديگري را به ياد ندارد و اليستر بدون دليل موجهي تصميم مي‌گيرد که به اين پسر بچه کمک کند. اليستري که در ابتدا به نظر مي‌رسيد از صحنه جنگي که در شهر در جريان بود گريخته، حالا با همراهي کيبا و براي کمک به او تصميم به بازگشت و نجات شهر را دارد!

کليت داستان و ايده‌هايي که در راه رسيدن به نقطه پاياني مطرح مي‌شوند همگي از کتاب “داستان‌نويسي بازي‌هاي نقش‌آفريني خيلي تاريک و ظاهراً عميق براي احمق‌ها” بيرون کشيده شدند. تهاجم نيروهاي اهريمني که کسي از ماهيت واقعي آن‌ها آگاه نيست، شخصيتي که دچار فراموشي شده و راز تاريکي با خود دارد، نقش منفي‌اي که اعتقاد راسخي دارد که تمامي رفتارهاي شيطاني او براي کدام به ديگران است و … فقط گوشه‌اي از کليشه‌هاييست که Grimshade به خورد مخاطب مي‌دهد. در کنار اين‌ها سطح ديالوگ‌نويسي در حد تئاترهاي مدارس است و تمامي تلاش‌هاي نويسندگان براي القا حس فوريت در کارهاي قهرمان‌ها يا خلق لحظات طنز با شکست رو به رو مي‌شود و هر چه بيشتر پيشروي مي‌کنيم، کمتر به سرنوشت دنياي بازي اهميت مي‌دهيم. شخصيت‌هاي مختلف داستان هم به دليل پرداخت ضعيف، فراتر از شخصيت‌هاي تيپيکالي که در همه آثار نقش‌آفريني درجه 2 و 3 مي‌بينيم نمي‌روند.
بازي Grimshade

هر ادعايي که سازندگان در مورد طراحي گيم‌پلي Grimshade داشتند دروغي بيش نيست. ايده اداي دين به آثار دهه 90 صرفاً براي جمع‌آوري کمک‌هاي مردمي بوده و به جز بخش‌هاي بي سر و ته داستان که يادآور آثار ضعيفتر آن دوران است، خبري از حس و حال JRPGهاي دهه 90 در هيچ کدام از بخش‌هاي آن نيست. گيم‌پلي اين عنوان چيزي من درآوردي به نظر مي‌آيد که برخلاف ادعاي تيم سازنده نه تنها نياز به گرايند در آن به صفر نرسيده، بلکه با حذف تجربه و آمار شخصيت‌ها عملاً گرايند جديدي براي به دست آوردن ابزار و ادواتي که قدرت‌هاي جديد را در اختيار شخصيت‌ها قرار دهد، ايجاد شده است و بله، درست شنيديد، با يک عنوان نقش‌آفريني رو به رو هستيم که تجربه و پيشرفت سطح از آن حذف شده است. اين حذف به خودي خود ايراد به حساب نمي‌آمد، اگر سيستمي که جايگزين آن شده بود چيزي سرگرم‌کننده بود اما سيستم اصلي بازي، ايده‌اي ساده و فکر نشده از آب درآمده که چندان هم جذاب نيست.

صفحه مبارزات مانند اکثر آثار تاکتيکي، حالت صفحه شطرنج را دارد با اين تفاوت که امکان گرفتن زمين از دشمنان و تحت فشار قرار دادن آن‌ها وجود ندارد و اين کاملاً برخلاف ادعاي سازندگان مبني بر گستردگي تاکتيک‌هاي موجود در مبارزات است. شما در يک سمت صفحه و دشمنان در سمت ديگر صفحه قرار دارند و انقدر از قدرت‌هاي در دسترس استفاده مي‌کنيد تا بالاخره مبارزه تمام شود و بعد از 2-3 ساعت اين ريتم مبارزات کاملاً ملال‌آور و اعصاب خردکن مي‌شود. حجم مشکلات فني و باگ‌هاي مختلف، در شرايطي که تأخيري 5-6 ماهه شامل حال اين عنوان شده، غيرقابل قبول است و شخصاً چند باري به واسطه اين مشکلات فني مجبور به بارگذاري مجدد شدم تا اتفاق از پيش تعيين شده‌اي که در نظر گرفته شده بود ولي به واسطه يک باگ غيرمنتظره اتفاق نمي‌افتاد، رخ دهد تا امکان پيشروي در داستان فراهم شود. اندازه قلم مورد استفاده براي ديالوگ‌ها و نوشته‌هاي راهنما هم اصلاً مناسب نيست و امکاني براي تغيير آن وجود ندارد.

بخش طراحي بصري در Grimshade با وجود اينکه به هيچ وجه بي‌ايراد نيست اما بهترين و با کيفيت‌ترين قسمت از کل طراحي کار به شمار مي‌آيد. اوج اين موفقيت در مدل‌هاي شخصيت‌ها و انيميشن‌هاي آن‌ها به چشم مي‌آيد که طراحي Cell Shade بسيار زيبا و جذابي دارند، به خصوص در زمان مبارزات که اين مدل‌ها با افکت‌هاي مختلفي هم همراه مي‌شوند و اگر مسائلي مثل افت فريم شديد در مبارزات شلوغ يا مبارزاتي که در شرايط جوي خاص روي مي‌دهند وجود نداشت، لذت بيشتري از اين طراحي‌ها مي‌برديم.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

شرکت نرم افزاری دلتاگروپ Fernando قبل تر از بعد لحظه های معمارانه فرکتال هنر گرافیک طرح وبسایت قلعه كاغذ ثبت شرکت