بررسي بازي Earth Defense Force: Iron Rain، در رابطه با سري Earth Defense Force گفته بودم که سازندگانش چندان اهميتي به کمبودهاي آن نميدهند و فقط به دنبال ساخت بازي سرگرمکننده براي مخاطبان و طرفداران هميشگي خود هستند. از ظاهري که شبيه عناوين نسل ششم است تا داستاني که از دل فيلمهاي علمي-تخيلي اولين سالهاي شکلگيري صنعت سينما بيرون آمده و البته ساختار گيمپلياي که هيچ کدام از پيشرفتهاي طراحي يکي دو دهه اخير در آن مشاهده نميشود، دست به دست هم دادند تا EDF يک سري خاص براي گروهي خاص باشد. اين بار ظاهراً D3 Publisher به عنوان ناشر اين مجموعه تصميم گرفته با تعويض گروه سازنده هميشگي EDF يعني استوديوي Sandlot، دست به تغييراتي اساسي بزند تا شايد بتواند مخاطب بيشتري جذب کند. در گذشته يک بار ديگر چنيني ريسکي انجام گرفت که نتيجه آن ضعيفترين نسخه اين مجموعه بود، حالا بايد ديد آيا استوديوي Yuke’s با بازي Earth Defense Force: Iron Rain، به موفقيت مورد نظر ناشر دست پيدا خواهند کرد يا نه؟
بازي Earth Defense Force: Iron Rain داستان Earth Defense Force: Iron Rain پنج سال بعد از اولين تهاجمات دشمنان فرازميني شروع ميشود، در نبردي که انگار آخرين تلاش بشريت براي بقا در برابر دشمني به شدت قويتر به حساب ميآيد، سربازي که ما کنترلش را بر عهده داريم به شکلي ناخواسته تبديل به آخرين راه نجات نوع بشر ميشود. اين سرباز بي نام و نشان، با استفاده از PA Gear يکي از نيروهاي ويژه کشته شده، در نهايت موفق ميشود تا سفينه بزرگ دشمنان را به زير بکشد اما اين پيروزي هزينه بسيار بزرگي با خودش به همراه دارد و نيمي از نيروهاي EDF در اين نبرد کشته شدند و ناجي انسانها هم، زير آوار سفينه فضايي مدفون ميشود. هفت سال بعد، قهرمان داستان از کما خارج ميشود و برخلاف تصوراتش، همه از جان گذشتگيها بيفايده بوده و جنگ به صورت ديگري کماکان ادامه دارد.
معمولاً از داستان سري EDF انتظار زيادي نداريم و در Iron Rain هم با وجود تلاش براي پيشرفت، با اثري دراماتيک و احساسات برانگيز رو به رو نيستيم و اين بار هم داستان صرفاً بهانهايست براي مبارزات بزرگ، شلوغ و هيجانانگيز با لشکري از ات غولپيکر و رباتهاي عظيم الجثه، منتها پيشرفتهايي هر چند کوچک در روايت داستان مشاهده ميشود. بعد از برخاستن از کما، قهرمان داستان به گروه ويژهاي ملحق ميشود که زيرنظر مستقيم فرمانده کل EDF به انجام مأموريت ميپردازد و همين نکته کوچک باعث شده تا همرزماني که در کنار ما مشغول به جنگيدن هستند از حالت بيشخصيتي هميشگي خارج شوند و شنيدن کلکلهاي آنها و حرفهايي که در مورد زندگي شخصيشان ميزنند، فضاي بامزهاي براي داستان ايجاد کند. نکته قابل توجه ديگر، حضور انسانها به عنوان دشمن براي اولين بار در سري EDF است. در طول مدتي که نقش اصلي در کما به سر ميبرد، گروهي از ارتش دست به کودتا زدند و حالا به جاي کمک به شکست دشمن فضايي، در کار EDF اخلال ايجاد ميکنند. در مجموع داستان اين قسمت هم قرار نيست جايزهاي ببرد اما تلاشهاي قابل قبولي براي بهبود داستانسرايي نسبت به کليت سري انجام گرفته است.
سازندگان Earth Defense Force: Iron Rain به ظاهر تغييري در گيمپلي آشناي EDF نداشتند اما اضافه شدن يک سيستم ساده باعث ايجاد شرايطي شده تا مجبور باشيم در تاکتيکهايي که معمولاً براي پيشروي در اين سري استفاده ميکرديم تجديد نظر کنيم. اين سيستم جديد، سيستم واحد پولي براي خريد و ارتقا سلاحها و تواناييهاست که شامل 4 واحد پولي مختلف ميشود. يکي از اين واحدها سکههاي طلايي هستند که براساس عملکرد گيمر در هر مرحله به او تعلق ميگيرد و 3 واحد ديگر هستههاي انرژي در رنگهاي مختلف هستند که هر کدام آنها به واسطه کشتن گروه خاصي از دشمنان به دست ميآيد. اين واحدها باعث شده تا مانند قسمتهاي قبلي به مجموعه بي انتهايي از ابزار و ادوات جنگي دسترسي نداشته باشيم و براي بدست آوردن هر چيزي که نياز داريم، مجبور به پرداخت هزينه آن باشيم. اين مسئله باعث شده تا گاهي مجبور به تجربه مجدد برخي مراحل باشيم و جنبه گرايند کردن به گيمپلي آشناي EDF اضافه شده که در ابتدا چندان خوشايند نيست اما وقتي گيمر در ريتم استفاده و آزاد کردنِ ابزار مدنظر خود قرار ميگيرد، اين چرخه تکراري ميتواند انگيزه خوبي براي اعتياد به بازي باشد.
سيستم کلاسها هم در اين شماره کاملاً برچيده شده و با ساخت يک شخصيت دلخواه با پيشروي در داستان امکان استفاده از تمامي کلاسها با محوريت همين شخصيت، وجود دارد. اين بار کلاسها نه وابسته به شخصيتهاي از پيش تعيين شده و جنسيتهاي خاص، بلکه وابسته به PA Gearهاييست که دانشمند عجيب و غريب EDF، با لهجهاي که يادآور Dr. Strangelove است، براي گروه طراحي ميکند. در ابتداي کار فقط امکان استفاده از ويژگيهاي کلاس Trooper و Jet Lifter وجود دارد که به ترتيب کارايي Ranger و Wing Diver در نسخههاي ساخته شده Sandlot را دارند و از ميانههاي راه، Heavy Lifter و Prowl Rider هم در اختيار ما قرار ميگيرد که جايگزين Fencer و Air Raider شدند. تعداد سلاحهاي قابل استفاده مانند هميشه بسيار زياد است اما اين بار نياز به کمي حساب و کتاب براي انتخاب آنها وجود دارد. هندلينگ وسايل نقليه نسبت به EDF 5 پيشرفت خوبي داشته ولي هنوز هم با تبديل شدن به مکانيکي کامل و استاندارد فاصله زيادي دارد.
در بخش مبارزات و دشمنها هم تغييرات کوچکي به وجود آمده که مهمترين آنها کاهش تعداد دشمنانيست که به طور معمول انتظار داشتيم در هر مرحله از EDF با آنها رو به رو شويم. در قسمت قبلي با وجود اينکه از نظر گرافيکي، شبيه آثار 20 سال پيش بود ولي در برخي از نبردهايي که شلوغي به ميدان جنگ به اوج خود ميرسيد، افت فريم و کند شدن حرکت دشمنان را تجربه ميکرديم. در Iron Rain با توجه به بهبود کيفيت بصري، براي سازندگان دو راه وجود داشت يکي اينکه مشکلات فني را به جان بخرند و همان حجم هميشگي دشمنان را در اختيار ما قرار دهند و يا اينکه با اضافه کردن دشمناني مرگبارتر و افزايش هوشمندي دشمنان هميشگي، با وجود کاهش تعداد مهاجمين، از آسان شدن بازي جلوگيري کنند. سازندگان با انتخاب راه دوم و صرف وقت کافي براي طراحي مراحلي متناسب با اين تغييرات، خوشبختانه تجربه خوبي را رقم زدند که هر چند از حس و حال EDF کمي دور شده اما سبک و سياق هيجانانگيز جديدي را براي طرفداران دو آتيشه اين سري فراهم کرده که در لحظاتي بسيار چالش برانگيزتر از چيزيست که هميشه انتظار آن را داشتيم.
استفاده از UE 4 به عنوان موتور طراحي، باعث رشد قابل توجهي در ظاهر Earth Defense Force: Iron Rain نسبت به تمامي شمارههاي قبلي شده است. از مدلهاي شخصيتها، وسايل نقليه و طراحي دشمنان تا محيطهاي اطراف همگي يک بازبيني اساسي را تجربه کردند و هر چند که کماکان در اين زمينه ياراي رقابت با عناوين به روز و مهم بازار را ندارد ولي حداقل شباهتهايي بين آن و چيزي که از يک بازي سال 2019 انتظار ميرود، وجود دارد. انيميشنهاي متحرک سازي زيادي براي شخصيتها و دشمنان در نظر گرفته شده و مدلهاي مورد استفاده براي همرزمان اين بار تفاوتهاي قابل توجهي با هم دارند. در کنار اينها جزئيات بسياري زيادي در ظاهر دشمنان و محيطهاي اطراف ديده ميشود که تا قبل از اين به هيچ وجه تصور نميکرديم در سري EDF مشاهده کنيم.
درباره این سایت