بررسي ويديويي بازي Seo: Shadows Die Twice, استوديو From Software يد طويلي در ساخت عناوين سخت، مرموز و اعتيادآور دارد. کما اين که تا کنون سه عنوان موفق از سري دارک سو را خلق نموده و همانطور که مستحضر هستيد، اين آثار شاخهاي فرعي در ژانر نقش آفريني را بنيانگذاري نمودهاند. شاخهاي که امروزه آنرا با عنوان Souls Like ميشناسيم و عناوين متعددي از ويژگيهاي آن الگو گرفتهاند. هنگام معرفي بازي Seo: Shadows Die Twice اطلاعاتي ضد و نقيض از ويژگيهاي آن منتشر شد که منجر به نگراني برخي از طرفداران، علي الخصوص آن دسته که به دنبال درجهي سختي و چالش بالا هستند شد. در ادامه با نقد بازيسنتر همراه باشيد و از تغييرات، تفاوتها و ويژگيهاي اين اثر مطلع شويد.
از نظر داستاني با يکي از متفاوتترين آثار «فرام سافتور» طي چند سال اخير طرف هستيم. برخلاف سري سو، شخصيت اصلي در Shadows Die Twice ثابت است، به اين معنا که قابليتهايي همچون تغيير حالت چهره، جنسيت و تناسب اندام وي وجود ندارد اما در عوض داراي هويت، پيشينه و حتي صداگذاري است. ما در اين اثر کنترل «سکيرو» به معناي «گرگ تک پنجه» را به عهده ميگيريم. همانطور که از فضاسازي، ظاهر محيطها و يونفرم سربازان پيداست، تمامي حوادث در ژاپن و بازهي زماني Sengoku به وقوع ميپيوندد. مشابه ديگر ساختههاي اين تيم، ماجرا با يک کاتسين سينماتيک پر زرق و برق آغاز ميشود تا بازيکن با هدف کلي آن آشنا شود. سکيرو به عنوان يک شينوبي، وظيفهي محافظت از جان شاهزاده جوان را دارد. از آنجايي که خون خاصي در رگهاي شاهزاده Kuro جريان دارد، وي به هدف بسياري از دشمنان تبديل شده که کليت داستان حول محور آن ميچرخد. پس از کودتاي «ايشين آشينا» و به دست گرفتن قدرت، قبيلهي آنها براي حفظ جايگاه خود به نيرويي بيپايان نياز دارد و در اين راه، قصد روي آوردن به استفاده از خون ويژهي «شاهزاده کورو» را دارد. وظيفه بازيکن، محافظت از اصل و نسب يا به عبارتي، خون اژدهاست که در رگهاي کوروي جوان جريان دارد. در رسيدن به اين مهم، افرادي همچون The Sculptor و Lady Emma به شينوبي کم صحبت ما کمک ميکنند تا وي را در چالشهاي پيش رو همراهي کنند.
Shadows Die Twice از سبک روايت رايج در ديگر آثار بهره ميبرد. درحالي که با استفاده از ميانپردهها و با رجوع به شخصيتهاي گوناگون ميتوان از جزئيات مختلف داستان مطلع شد، اما يکي از جالبترين شيوههاي روايي بازي را به استفاده از قابليت استراق سمع ميتوان نسبت داد. در اين حالت، شخصيتهاي دشمن (سربازان و…) طي گفتگويي که با يکديگر دارند، اطلاعاتي از وضعيت دنيا و حتي مواردي براي پيشروي شما در محيط ارائه ميدهند که به واقع پذيري بيشتر دنيا کمک ميکند. در اين بين، کماکان NPCهاي دوست و خودي نيز وجود دارند که با ارائه آيتمهاي خاص، ماموريتهاي فرعي و… ميتوان از سرگذشتشان مطلع شد و حتي روي آينده آنها تاثير گذاشت. از آنجايي که Seo يک عنوان نقش آفريني محسوب ميشود، دست بازيکن در ايجاد تغييرات روي روند داستاني (و حتي پايان آن) باز است. سازنده براي القاي بيشتر حس تاجايي پيش رفته که نامههايي را در سراسر جهان مخفي نموده که از مسائلي همچون خطرات آينده، روابط شخصيتها و… صحبت ميکنند. در کنار موارد پيشين، ميتوان به توجيهات داستاني براي کوچکترين موارد اشاره کرد. از علت زنده شدن کارکتر تا علت وجود و کاربرد ابتداييترين آيتمها، هر يک داراي توجيهاتي هستند که به عمق و باورپذيري بيشتر اين اثر کمک شاياني ميکنند.
در کنار داستاني جذاب و گيرا، درخشش اصلي Shadows Die Twice در گيمپلي آن نهفته است. با قاطعيت کامل ميتوان گفت آخرين ساختهي From Software نه تنها يکي از چالش برانگيزترين عناوين روز است، بلکه ميتوان آنرا به عنوان بهترين اثر اکشن ماجراجويي در سبک خود دانست. «سکيرو» هر آنچه که در عناوين قبلي اين استوديو موجود بوده را وام گرفته و هرکدام را چندين سطح ارتقا داده تا محصول نهايي به اثري مهيج، پرچالش و اعتيادآور تبديل شود. درست خوانديد، ميزان اعتياد اين بازي به حدي بالاست که ميتواند باعث از دست رفتن گذر زمان شود. اجازه دهيد نخستين صحبتها درباره اين بخش را به سيستم مبارزات آن اختصاص بدهم. سيستم مبارزهي Seo بيشک يکي از عميقترين، دقيقترين و پرجزئياتترينها بين عناوين اکشن است. بازيکن براي تمامي مبارزات نيازمند تمرين فراوان و آموختن زمان بندي حملات هر دشمن به صورت اختصاصي است. هر کدام از قابليتهاي موجود، از بازوي مکانيکي و ويژگيهاي مختلف آن تا فنون رزمي و حتي قابليتهاي شمشير داراي شاخههاي متفاوتي هستند که درکنار تنوع بالا، راهکارهاي تازه براي شکست دشمنان سرسخت به شما ارائه ميدهند. براي استفاده از تمامي قابليتهاي بازوي مکانيکي شينوبي، بازيکن بايد حس جست و جوگري خود را به کار انداخته و با يافتن محيطهاي مخفي، هر يک از اين ويژگيها را به دست بياورد. به طور مثال براي يافتن بادبزن آهني، بايد آنرا از فروشندهي خاصي بخريد يا آتش افکن را از درون آتشهاي عمارت هيراتا پيدا کنيد. تعداد، تنوع و کاربرد هر يک از اين قابليتها که «ابزار شينوبي» ناميده ميشوند، بالا بوده و حتي با آپگريد کردن آنها ميتوانيد کارکردشان را چندين برابر افزايش دهيد. به جاي وجود واحدي با نام Soul براي خريد و افزايش سطح کارکتر اصلي، با پيشروي در محيط و پشت سرگذاشتن دشمنان، «تجربه» يا همان xp دريافت ميکنيد که براي آموختن مهارتهاي تازه به کارتان ميآيد. درکنار آن، از طريق لوت کردن دشمنان سرنگون شده سکه به دست ميآوريد که براي خريد آيتم و برخي از آپگريدها بسيار ضروريست. در صورت کشته شدن (که تا پايان زياد اتفاق ميافتد) نه تنها تمام يا بخشي از xp را از دست ميدهيد، بلکه در کنار آن ميزان سکههايي که حمل ميکنيد نيز کاهش مييابد و به طبع، اين کاهشها در شرايط حساس ميتواند منجربه از دست رفتن موقعيتهاي خوب براي دريافت يک آپگريد شود. خبري از «استامينا بار» يا همان سطح استقامت در اين عنوان نيست اما در عوض هم بازيکن و هم دشمنان از پارامتري تحت عنوان Posture بهره ميبرند که در صورت پر شدن، طرف مقابل ميتواند حرکت فينيشر خود را اجرا کند که معمولاً اين حرکات مرگبار هستند. در اصل محوريت مبارزات روي «پاسچر» يا سطح خستگي دشمنان قرار دارد.
درباره این سایت