معرفي سبک بتل رويال و بازي هاي مهم آن, در ميانه ي راه نسل هشتم کنسول‌هاي خانگي، پديده‌اي تحت عنوان «بتل رويال» در صنعت بازي‌هاي ويديويي ظهور کرد. پديده‌اي در قامت يک ژانر جديد، با درون مايه‌هاي رقابت آنلاين که خيلي زود به محبوبيت چشم‌گيري رسيد. با گذشت چند سال از ابداع بتل رويال، برخي رشد محبوبيت آن را سرطان گونه و براي صنعت مضر قلمداد مي‌کنند؛ اما قشر بزرگ‌تري همچنان در حال لذت بردن از عنوان هاي ارائه شده در اين ژانر هستند که امروزه تعدادشان قابل توجه و البته رو به افزايش است.


اساس کلي اين سبک را سه ويژگي «سقوط، غارت و بقا» شکل داده و المان‌هاي آن وام‌دار ژانر سوروايول است که با فاکتورهاي رقابتي Last Man Standing که در آن ده‌ها نفر طي هر مسابقه، براي بقا به عنوان آخرين بازمانده مي‌جنگند ترکيب شده است. مسابقاتي که بازيکنان را با کم‌ترين تجهيزات ابتدايي راهي نقشه‌اي عظيم مي‌کند و درجست‌وجوي ابزار جنگ و مبارزه با ديگران به چالش مي‌کشد. چالش ديگر اما، تلاش براي بودن در «منطقه‌ي امن» است. الماني در همه‌ي بازي‌هاي بتل رويال وجود دارد که با گذر زمان بخش امن نقشه را کوچک و کوچک‌تر مي‌کند و براي زنده ماندن، ناگزير به حضور در آن هستيد.


البته‌ براي ريشه‌يابي تاريخچه‌ي اين ژانر، شروع دهه 2010 و اواسط نسل هشتم تاريخ مناسبي نيستند. سال 2000 ميلادي فيلم ژاپني بتل رويال با اقتباس از رماني با همين نام به اکران درآمد. اولين مفاهيم بتل رويال از همينجا شکل گرفت. بعدها ايد‌ه‌ي «آخرين بازمانده» در آثار رقابتي نسل هفت با مد Last Man Standing و با الهام از Bomberman 1990 به کار گرفته شد. در سال 2012 فيلم The Hunger Games با ايده‌هايي تقريبا مشابه اکران شد و خيلي زود براساس آن، يک ماد خلاقانه براي «ماين‌کرفت» ساخته شد. مادي که Survival Games نام داشت و سر آغاز جرياني نوين در صنعت بازي شد. در اين ميان، بازي‌هاي ژانر بقا منتشر شدند و ايده‌ي غارت در فضايي Open World و تلاش براي زنده ماندن را به محبوبيت حداکثري رساندند. يکي از اين بازي‌ها DayZ مادي براي ARMA 2 بود که بازيکنان را در کنار، يا در برابر يک ديگر قرار مي‌داد تا نيازهاي اساسي براي ادامه‌ي زندگي را در فضايي سندباکس و پرمخاطره تجربه و برطرف کنند. موفقيت ماد ARMA 2 عنوان DayZ را به ARMA 3 کشاند و سپس به اثري مستقل تبديل کرد که پشتيباني از آن همچنان ادامه دارد. خالق اين ماد، آقاي «برندان گرين» سراغ ساخت بازي جديد H1Z1 رفت و پس از موفقيت تجاري آن، توسط تيم Bluehole استخدام شد تا به عنوان کارگردان، مديريت پروژه‌ي بزرگ PlayerUnknown’s Battlegrounds را برعهده بگيرد. با اينکه پابجي اولين بازي بتل رويال نبود، اما انتشار آن طي مارس 2017 در فاز ارلي اکسس، بيش از 20 ميليون نسخه را تا پايان سال به فروش رساند و خود را به عنوان معرف ژانر محبوب کرد. رکوردهاي متوالي شکسته شد و ميراث پابجي بعدها در بسياري از آثار نمود پيدا کرد.


نزديک به عرضه‌ي بازي پابجي، «اپيک گيمز»بازي فورتنايت را در سبک کوآپ بقا عرضه کرد. همزمان سازنده پتانسيل‌هاي فورتنايت براي پذيرايي از بتل رويال را بررسي کرد و در سپتامبر 2017، مد بتل رويال فورتنايت را به شکل رايگان منتشر کرد. اثري که ويژگي‌هاي اصلي ژانر را به استعاره گرفت و با ترکيب مکانيک‌هاي اصلي خود، سعي در آفرينش عنواني متفاوت داشت. تا پايان 2017 فورتنايت به تعداد بازيکنان پابجي رسيد و Bluehole که خطر را احساس مي‌کرد، اپيک گيمز را به کلون‌سازي محکوم کرد. آن‌ها معتقد بودند که اپيک براي پشتيباني از آنريل انجين در جريان مراحل ساخت بتل‌گراندز ايده‌هاي آن را به سرقت برده و با کم‌ترين خلاقيت در فورتنايت از آن‌ها استفاده کرده. مسئله تا شکايت رسمي از اپيک هم پيش رفت؛ اما مدتي بعد بدون دليل شکايت پس گرفته شد. در 2018 فورتنايت به واسطه‌ي دامنه ي گسترد‌ه‌تري از کاربران از رقيب خود پيشي گرفت. دليل اين گسترش دامنه بازيکنان بتل رويال اپيک گيمز، مدل تجاري رايگان آن بود که بازيکنان غيرحرفه‌اي را هم تحت تاثير قرار داد. البته عرضه‌ي مالتي‌پلتفرم بازي و انتشار آن روي پلي استيشن 4 و موبايل هم بي‌تاثير نبودند.


پس از فورتنايت، بتل رويال مرزهاي هنر هشتم را پشت سر گذاشت و به پديده‌اي فرهنگي تبديل شد. حضور در مدياي مين‌استريم، محبوبيت استريمرها و گسترش شبکه‌ي توييچ هم در اين راه تاثيرگذار بودند. گاها اين پديده‌ي فرهنگي، حتي در جوامع متمدن هم به شکل معضل آشکار شد و در برخي کشورهاي غربي گزارش‌هايي مبني بر تلاش براي ترک فورتنايت به گوش مي‌رسيد. جنجال بتل رويال، باعث اخراج يک معلم در آمريکا براي بازي کردن فورتنايت با دانش‌آموزانش شد و در هند پليس براي سطح خشونت پابجي 16 نفر را دستگير کرد!


در ابتداي ابداع ژانر، برخي کارشناسان موفقيت آن را مانند Survival و Multiplayer online battle arena موقت مي‌دانستند و بعضي ديگر آن را با پوکمون گو مقايسه مي‌کردند. اما حقيقت اينجاست که محبوبيت و اعتياد بتل رويال در گرو کانسپتي به نام گيم‌پلي برآيندي يا ايمرجنت گيم‌پلي است که از بازي‌هاي روميزي به صنعت بازي هاي ويديويي راه پيدا کرده. سيستم‌هايي که در اختيار بازيکن قرار داده مي‌شود و آزادي عمل شرط استفاده از آن است. خلاقيت هر فرد سناريويي را به جريان مي‌اندازد که کارگردان آن خود آن فرد است. هيجان خلق شده در تعامل با مکانيک‌ها و سيستم‌ها، هربار برآيندي متفاوت را رقم مي‌زند و صحنه‌اي بديع را سبب مي‌شود که بتل رويال را به جايگاه فعلي رسانده. در کنار موفقيت تجاري که الکترونيک آرتز، اکتيويژن و يوبي‌سافت را به ساخت بازي در اين سبک کشانده است. اخيران «هيدتاکا ميازاکي» خالق سري سو که براي بخش تک‌نفره‌اش شهره است هم به تعريف و تمجيد از بتل رويال پرداخته و هيچ بعيد نيست که در آينده پاي بازي‌هاي بيشتري به اين سبک باز بشه. شايد نتوان بتل رويال را به عنوان يک ژانر مستقل قبول کرد که عنواني با قيمت کامل در آن سبک ساخته شود، اما عرضه‌ي رايگان بازي‌هاي سبک يا به عنوان يک مد از اثري بزرگ‌تر مي‌تواند منطقي باشد. حالا که نگاهي اجمالي به اين پديده‌ي نامتعارف نوظهور داشتيم، بهتر است به شکل خلاصه 5 بازي شناخته شده‌ي ژانر بتل رويال را هم بررسي کنيم.


H1Z1


بازي Z1 Battle Royale يا H1Z1 يکي از محبوب‌ترين آثار بتل رويال است که در هر مسابقه‌ي آن صد بازيکن شرکت دارند. مي‌توان Z1 را به صورت تک‌نفره، دو نفره يا در گروهي پنج نفره تجربه کرد. نسخه‌ي کامل بازي در فوريه 2018 به شکل رايگان در دسترس کاربران PC قرار گرفت و عرضه‌ در آگوست همان سال براي پلي‌استيشن 4 بسيار موفقيت‌آميز بود. يکي از ويژگي‌هاي خاص Z1 را بايد سيستم کرفتينگ آن دانست که اجازه‌‌ي ساخت آيتم‌هاي موقت را مي‌دهد. الماني که در اين بازي بخش امن نقشه را تعيين مي‌کند، گازي سمي است. گازي که نقشه را کوچک‌تر و کوچک‌تر مي‌کند تا آخرين بازمانده برنده‌‌ي مسابقه شود.


Call of Duty Black Ops 4: Blackout


تمرکز امسال Call of Duty فقط بر بخش چند نفره معطوف شد و سازنده پس از سال‌ها بخش داستاني را از بازي حذف کرد. در کنار بخش چندنفره‌ي رقابتي و بخش زامبي با محوريت همکاري کوآپ، امسال بتل رويال هم با نسخه‌ي Black Ops 4 عرضه شد و توانست ميليون‌ها بازيکن را جذب بازي کند. پوليش بودن Blackout در بخش فني و ارائه‌ي گيم‌پلي روان و هميشگي فرانچايز به اين مد هم راه يافت و خيلي زود آن را بين بازيکنان جا انداخت.


Fortnite


ترکيب ايده‌ي ساختمان سازي Save the World با فاکتورهاي لازم براي ساخت يک اثر در ژانر بتل رويال، از فورتنايت اثري خلاقانه ساخت. انتشار رايگان بازي و عام‌پسند بودن آن هم بازي را به يک پديده در سطح جهاني تبديل کرد. پشتيباني خوب اپيک گيمز همواره اثر را در جريان و پويا نگه داشته و باعث شده تا ماهانه ميليون ها کاربر در سرورهاي فورتنايت فعال باشند.


PUBG


برخلاف فورتنايت، پابجي قشر حرفه‌اي‌تر را به عنوان جامعه‌ي مخاطب خود هدف قرار داده. تمرکز بيشتر بازي بر شبيه‌سازي هم، يکي از همين دلايل است. البته مشکلات فني پابجي هميشه برايش دردسر درست کرده و با اينکه ماه‌ها از انتشار رسمي آن مي‌گذرد ، همچنان دامن‌گير بازي است. مخصوصا در نسخه‌هاي کنسولي که شرايط به مراتب وخيم‌تر هم گزارش شده. قيمت‌گذاري نيم‌بهاي پابجي در رقابت با رقباي رايگانش نکته‌ي نه چندان مثبتي در بخش تجاري است؛ در حال حاضر، از طريق گيم‌پس ايکس باکس مي‌توان به اين عنوان دسترسي داشت.


Apex Legends


معرفي ناگهاني يک بتل رويال در جهان «تايتان‌فال» همه را شوکه و البته طرفداران ژانر را خوش‌حال کرد. عنواني که طي يک ماه توانست بيش از 50 ميليون کاربر جذب کنه و در برخي رکوردها تاج و تخت بتل رويال را از فورتنايت يد. استوديوي «ريسپان» پيش‌تر ثابت کرده بود که در ساخت شوتر تبحر خاصي دارد، اما اين‌بار با انتشار Apex ثابت کرد که نبوغ بازي‌سازي آن‌ها تنها به شوتر اول شخص خلاصه نميشود. خلاقيت‌هاي Apex در بخش‌هاي زيادي به چشم آمد که يکي از آن‌ها سيستم علامت‌گذاري جالب توجه بازي است. سيستمي که ارتباط و تعامل بازيکنان را بهبود بخشيده و الگوي بسياري ديگر از سازندگان هم قرار گرفته است.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فانوس هنر مجله سلامت 7 Angela M.313 Mosque maranak مسجد جامع مرانک سالن زیبایی و آرایشگاه قصه پرداز (نویسنده ژانر فانتزی و سورِئال) روزگار دو مهندس amozesh خرید و فروش تعمیر فلزیاب