بررسي بازي Unruly Heroes, داستان اسطورهاي – فلسفي «سفر به غرب» در چند قرني که از انتشار آن ميگذرد، دستمايه اقتباسهاي فراواني قرار گرفته، از فيلمها و سريالهاي پرخرج تا مانگاي به شدت تأثيرگذاري مثل Dragon Ball که تحت تأثير اين داستان نوشته شده است. بازيهاي ويدئويي هم توجه ويژهاي به اين رمان داشتند و اقتباسهاي گوناگوني از اين داستان ساخته شده، از آثار نقشآفريني دهه 80 ميلادي تا اثري مانند Enslaved: Odyssey to the West که برداشتي علمي-تخيلي از اين داستان بود و اشاراتي که در عناويني مانند Warframe و Overwatch به شخصيتهاي اين داستان شده است. بازي Unruly Heroes هم که در ابتداي سال جاري ميلادي براي اکثر پلتفرمهاي روز به بازار عرضه شد، متأثر از همين داستان ساخته شده و به بهانه عرضه آن براي پلتفرم PlayStation 4 تصميم گرفتيم تا نگاهي دوباره به آن داشته باشيم.
با وجود تأثير گرفتن از رمان سفر به غرب، با داستاني ساده و کمي طنزآميز رو به رو هستيم. در ابتداي کار راوي داستان در رابطه با طومار مقدس و اهميت آن در حفظ نظم کائنات سخن ميگويد و ما را با 4 قهرمان داستان آشنا ميکند. وظيفه اين قهرمانان در طول داستان، جمعآوري قسمتهاي مختلف طومار مقدس است که در اقصي نقاط جهان پراکنده شده و براي شکست نيروهاي آشوب، جمعآوري آنها ضروريست. در طول مسير با شخصيتهاي ديگري رو به رو ميشويم که براساس شخصيتهاي ديگر رمان طراحي شدهاند و قصد ايجاد اخلال در مأموريت مهم قهرمانان را دارند.
داستان و روايت آن به همين سادگيست و هيچ خبري از مکالمات فلسفي موجود در رمان ديده نميشود و تأکيد بيشتر بر بعد اکشن و قهرمانانه داستان است که معمولاً در اقتباسهاي سينمايي ديدهايم و نبرد بين نيروهاي خير و شر، صرفاً بهانهاي بوده براي ساختن يک اثر اکشن – پلتفرمر سرگرم کننده و نه چيزي بيشتر از آن. بار روايت به جاي شخصيتهاي اصلي داستان، بر عهده راهنماي آنها يعني الهه بخشش و دشمنان اصلي بازي قرار دارد. در مجموع در مقايسه با متني که پسزمينه داستان بازي Unruly Heroes به حساب ميآيد، با خروجي قدرتمندي در بخش روايي طرف نيستيم اما به عنوان داستاني که از يک عنوان اکشن – پلتفرمر انتظار داريم، بخش روايت تا حدي قابل قبول است.
گيمپلي بازي Unruly Heroes، به شدت يادآور نسخههاي متأخر سري Rayman است و با نگاهي به سابقه بازيسازان Magic Design Studios در مييابيم که بخشي از تيم سازنده، در ساخت اين نسخههاي Rayman هم نقش داشتند. چهار شخصيت قابل کنترل در مراحل دو ونيم بعدي به مبارزه با دشمنان، حل معما و جمعآوري سکه و تکهاي از طومار مقدس ميپردازند. در حالت تک نفره، امکان جا به جايي بين هر کدام از چهار شخصيت در لحظه وجود دارد و اگر چنين امکاني نبود، پيشروي در بازي کاملاً غيرممکن بود چون حل معماهاي بازي، نيازمند استفاده از تک تک شخصيتهاست.
مبارزات بازي Unruly Heroes بسيار ساده و ابتدايي هستند و با دو دکمه تمامي حملات شخصيتها کنترل ميشود اما تفاوتي که در سرعت و ميزان بُرد حملات هر شخصيت وجود دارد، باعث شده که تفاوت محسوسي بين تجربه استفاده از هر شخصيت وجود داشته باشد. بعد از شکست دادن تعداد مشخصي از دشمنان و يا جمعآوري تعدادي گوي نوراني آبي، امکان استفاده از قدرت ويژه شخصيتها هم امکانپذير ميشود که بُعد ديگري به مبارزات بازي افزوده است.
در مراحل مختلف مسيرهايي فرعي وجود دارند که با پيدا کردن آنها به سکهها و آيتمهاي سلامتي و قدرت ويژه دست مييابيد. لازم به ذکر است که سکههايي که در مراحل مختلف پراکنده شدهاند، براي به دست آوردن ظاهر جديد شخصيتها مورد استفاده قرار ميگيرند و هر شخصيت داراي چهار حالت ظاهري متفاوت است. نکته مهم ديگري که در رابطه با گيمپلي Unruly Heroes بايد گفت، ادامهدار بودن معرفي مکانيکهاي جديدي تا آخرين لحظات آن است.
درباره این سایت