بررسي نسخه دموي بازي Nioh 2. در خلال کنفرانس شرکت سوني در E3 سال 2018 بود که از دنباله عنوان بسيار موفق بازي Nioh پردهبرداري شد. قسمت اول Nioh به عنوان اقتباسي از يکي از فيلمنامههاي ساخته نشده کارگردان بزرگ سينماي ژاپن، آکيرا کوروساوا، حيات خودش را در سال 2004 آغاز کرده بود اما با تغييراتي اساسي و چند باره، بالاخره در سال 2017 منتشر شد. موفقيت هنري بازي که جز معدود کلونهاي موفق از ساختههاي ميازاکي به حساب ميآيد به همراه موفقيت تجاري قابل توجه آن با عرضه بيش از 2.5 ميليون نسخه به بازار، سبب شد تا براي تجربه Nioh 2 مجبور نباشيم 13 سال صبر کنيم. طبق خبري که همين چند روز قبل منتشر شده بود، از تاريخ 24 ماه مي تا 2 ماه ژوئن نسخه دموي Nioh 2 در اختيار علاقمندان قرار ميگيرد و يکي از کدهاي دسترسي به اين نسخه در اختيار بازيسنتر قرار گرفته که تصميم گرفتيم بررسي کوتاهي بر اين دمو داشته باشيم.
بازي Nioh 2 اولين چيزي که توجه هر کسي را جلب ميکند، نبود تغييرات قابل توجه است. از ظاهر کلي بازي تا طراحي منوها و حتي محيطي که بخش آموزشي بازي در آن روي ميدهد، همگي به نظر ميرسد که کپي برابر اصل قسمت اول هستند. با توجه به اينکه قسمت قبلي از نظر بصري اثر چشمنوازي نبود و از مشکلاتي اساسي رنج ميبرد، عدم پيشرفت در اين زمينه، در همان ابتداي کار به شدت توي ذوق ميزند. استفاده از رنگهاي مرده در طراحي محيط و شخصيتها به همراه تکسچرهاي بيکيفيت با نورپردازي ضعيف، در همان ابتداي سال 2017 هم چندان قابل قبول نبود و حالا که بيش از دو سال از عرضه قسمت اول گذشته و در روزهاي پاياني نسل هشتم هستيم، اين کيفيت طراحي به هيچ وجه پذيرفتني نيست حتي اگر همين چند وقت پيش عنوان Seo را تجربه نکرده بوديم.
کليت گيمپلي دموي Nioh 2 تقريباً همان چيزيست که در قسمت اول ديديم. شخصيت تحت کنترل بازيکن در محيطي که بخشهاي مختلف آن به واسطه ميانبرهاي مختلف به يکديگر متصل هستند با دشمنان و شياطين مختلف مبارزه ميکند که مبارزه موفقيتآميز براي او پول و تجربه (Amrita) به ارمغان ميآورد. با گشت و گذار در محيط امکان جمعآوري آيتم، سلاح و زرههاي مختلف وجود دارد و با مراجعه به محلهاي عبادت ميتوان آنها تبديل به تجربه کرد. در اين محلهاي عبادت با استفاده از تجربه جمعآوري شده ميتوان تواناييهاي شخصيت تحت کنترل را افزايش داد.
مبارزات هم به همان شکل قسمت اول انجام ميگيرند و Ki به عنوان واحد استقامت بازيکن نقشي تعيين کننده در مبارزات ايفا ميکند و تکنينک Ki Pulse هم که به مديريت بهتر استقامت کمک ميکرد در دموي Nioh 2 حضور دارد. استفاده بيشتر از هر مدل سلاح و تکنيک مبارزه، باعث قويتر شدن و به وجود آمدن امکاني براي پيشرفت بيشتر آنها ميشود و اين بخش يکي از معدود بخشهاي بازيست که نسبت به قسمت قبلي دستخوش تغييراتي شده است. امکان مبارزه با ارواح ديگر بازيکنان و همچنين درخواست کمک از بازيکنان ديگر هم کماکان وجود دارد. باس فايتها هم که امضاي آثار اين چنيني است با توجه به پايانبندي دمو، فراموش نشدهاند و احتمالاً نقشي مهم در طراحي بازي خواهند داشت اما باس پاياني دمو آن طور که بايد و شايد چالش برانگيز نبود.
دو تفاوت بزرگ در دموي Nioh 2 نسبت به قسمت اول مشاهده ميشود. اولين تفاوت، امکان ساخت ظاهر شخصيت براساس علاقه خاص خود بازيکن است و برخلاف قسمت اول که به علت شرايط داستاني بايد حتماً با ويليام بازي ميکرديم، اينجا امکان انتخاب جنسيت و نژاد و طراحي شخصيت اصلي بازي وجود دارد که البته در دمو فقط 4 حالت پيشساخته براي دو جنسيت اصلي وجود دارد و دسترسي به ايجاد تغييرات ريزتر وجود ندارد. مورد ديگر که شايد تنها وجه تمايز Nioh 2 نسبت به قسمت قبلي باشد، امکان تبديل شدن به Yokai يا همان هيولاهاي شيطاني بازيست که نوع پياده سازي آن، يادآور مکانيزم Devil Trigger در سري Devil May Cry است.
قضاوت در مورد اينکه Nioh 2 در نهايت چگونه محصولي از آب در خواهد آمد براساس يک دموي کوتاه به نظر درست نميرسد اما ميزان بسيار کم تغييرات در اين دمو نسبت به قسمت قبلي، ميتواند مايه نگراني باشد اما فراموش نکنيم که حتي آثار ميازاکي هم قسمت به قسمت، تفاوتهاي بزرگي را تجربه نميکردند اما در کنار همه عدم تغييرها، حتي محيط ابتدايي دمو هم بيش از اندازه يادآور اولين لحظات حضور ويليام در ژاپن در قسمت قبلي است. با احتياط زياد، چشم انتظار عرضه نهايي اين بازي ميمانيم.
درباره این سایت